Vážení zákazníci, v stredu 28. septembra máme voľno. Prijaté objednávky budeme spracovávať nasledujúci deň, vo štvrtok. Ďakujeme za pochopenie.zobraziť menej

zobraziť viac

7 najčastejších chýb v balení a ako im predísť

V tomto článku rozoberáme najčastejšie chyby, o ktorých zo skúsenosti vieme, že sa ich naši zákazníci počas balenia dopúšťajú. Pri každom bode pridávame rady, ako im predchádzať.

Ale nebojte sa, balenie nie je „raketová veda“. Stačí dodržať pár jednoduchých princípov a vaše produkty budú ako v bavlnke.

V článku opisujeme, čo sa stane, keď:

1. Podceníte ochranu vášho tovaru
2. Plytváte materiálom
3. Nie ste ekologickí alebo to nedávate najavo
4. Vaša zásielka sa zle otvára
5. Váš balíček je „no name“
6. Zabúdate na emócie
7. Vaša zásielka nemá ploché steny
8. Ťažké a rozmerné zásielky neprepravujete na palete

Radosti a strasti zásielok z e-shopov

Na on-line nákupoch je pekné to tešenie sa na tovar. Vždy, keď si objednáme z e-shopu, prežívame také „malé Vianoce“, počas ktorých však darčeky nenosí Ježiško, ale poštár alebo kuriér PPL. O to väčšie je však sklamanie, keď tovar dorazí v zlom stave či dokonca úplne rozbitý. Zlý dojem taktiež vzbudí poškodený obal alebo zbytočné metre fólie, ktoré sa ťažko odpratávajú. Pri balení je skrátka dôležité vyvarovať sa školáckych chýb. Poďme sa bližšie pozrieť, ktoré to sú.

1. Podceníte ochranu vášho tovaru – „underpackaging“

Klasická chyba, a preto ňou začíname. Podceníte riziká poškodenia obalu počas prepravy a váš tovar dorazí zákazníkovi rozbitý. Zákazník je naštvaný a vy musíte vracať peniaze alebo posielať tovar znovu. Vašej firme to kazí povesť a máte veľa práce navyše. A ešte k tomu úplne zbytočne. Ponuka obalových materiálov je v dnešnej dobe taká široká, že zaslať je možné naozaj takmer čokoľvek.

Z praxe soudního znalce

"Bohužiaľ sa stále stretávam pri riešení škodových udalostí s tým, že odosielatelia úplne podcenia vyhotovenie a kvalitu obalu a potom sa zložito dohadujú s prepravnou spoločnosťou na odškodnom. Vina však býva často na ich strane. Počas doručovania je s obalmi manipulované na dopravníkoch a sú často prekladané medzi depami a vozidlami, a preto je nevyhnutné tovar ochrániť výplňovými materiálmi, vytvoriť deformačné zóny a použiť vhodný prepravný obal.“


Ing. Ladislav Horčička, soudní znalec v přepravním balení

Naše odporučenia:
Dôležité je pamätať si, že kvalitný obal sa obvykle skladá z týchto troch súčastí a ani jednu z nich nesmiete podceniť:

I. kvalitný vonkajší obal – najčastejšie krabica alebo obálka
II. výplň alebo fixácia dovnútra krabice
III. 
lepiaciovinovací alebo viazací prostriedok na uzavretie obalu

Ukážky poškodenia tovaru z dôvodu nevyhovujúceho obalu:

2. Plytváte materiálom – „overpackaging“

Preslávil sa tým hlavne Amazon, ktorý kvôli rýchlosti balenia často obetuje „zdravý rozum“ a drobný tovar zabalí do absurdne veľkej krabice. Ide o typický príklad tzv. overpackagingu. Môžeme ho definovať ako použitie zbytočne veľkého množstva obalového materiálu. A to môže znamenať napríklad zbytočné metre výplňového papiera, „more“ fixačných teliesok alebo „krabicu v krabici, ktorá je v krabici.“

obr.: reálny príklad plytvania materiálom – na zabalenie kozmetiky bola použitá absurdne veľká krabica

Overpackaging vám vystavuje nelichotivú vizitku. Nielenže frustruje koncových zákazníkov pri rozbaľovaní a zbavovaní sa nepotrebného materiálu, ale taktiež vrhá nepriaznivé svetlo na vašu spoločnosť a jej „záujem“ o životné prostredie.

Obal, v ktorom zasielate produkt, o vás totiž vytvára prvý dojem, a preto by zážitok spojený s doručením a rozbaľovaním zásielky mal byť čo najpríjemnejší. Overpackaging nielenže negatívne ovplyvňuje zákazníkov, ale aj zvyšuje cenu za balenie a častokrát aj za prepravu a doručenie.

Naše odporúčania

obr.: výškovo nastaviteľné krabice ľahko rozmerovo prispôsobíte balenému tovaru 

3. Nie ste ekologickí alebo to nedávate najavo

Správate sa šetrne k životnému prostrediu? Skvelé! Komunikujete to na svojich obaloch? Ešte lepšie!

Nebuďte zbytočne skromní. Pokiaľ používate ekologicky šetrné obaly, dajte to zákazníkom dostatočne najavo. Ekológia a marketing idú totiž v dnešnej dobe ruka v ruke.

obr.: ekológiu musíte vedieť predať

Ako byť ekologický

Téma, ktorá by zaplnila učebnicu. Informácie hľadajte napríklad tu. V tomto článku si vystačíme iba so základmi.

Ekologický obal je:

  • Ľahký a so zodpovedajúcimi rozmermi, aby zákazník spolu s tovarom nebalil vzduch a zároveň zbytočne nezvyšoval celkovú hmotnosť balíka. Viac informácií v bode č. 2.
  • Opakovane použiteľný, aby sa celková uhlíková stopa za jeho výrobou rozložila do viacerých cyklov.
  • Recyklovaný tak, aby maximálne zodpovedal princípom cirkulárnej ekonomiky a nevyžadoval nadmerné vstupy primárnych surovín.
  • Recyklovateľný, a to ideálne opakovane, bez rýchleho znehodnocovania recykláciou získaného materiálu.
  • Jednodruhový, aby bolo uskutočnenie dvoch predchádzajúcich bodov čo najjednoduchšie.
  • Inovatívne vyrobený tak, aby daný výrobok skutočne zodpovedal súčasnému stavu vedeckého poznania, zbytočne nevyužíval prekonané materiály s vysokou uhlíkovou stopou a ľahko sa používal.

Ako ekológiu komunikovať

Zákazníci na ekológiu počúvajú a to je dobré. Pokiaľ sa držíte vyššie opísaných pravidiel, rozhodne sa tým zákazníkom pochváľte.

Potlačou. Jednofarebná potlač na báze vody je ekologicky šetrná, preto ju využite na označenie obalov, ktoré sú priaznivé životnému prostrediu.
Pečiatkou. Nechajte si vyrobiť pečiatku s ekologickým motívom a zodpovedajúce obaly jednoducho opečiatkujte. Veľa muziky za málo peňazí.
Ceduľkou alebo visačkou. Nechajte si šikovným grafikom urobiť jednoduchú ceduľku alebo letáčik a na ňom opíšte vašu ekologickú víziu. Verte nám, zákazníci to ocenia a budú sa k vám vracať.

obr.: pečiatkou alebo visačkou je možné nahradiť potlač

4. Vaša zásielka sa zle otvára

Pripadá vám to ako maličkosť? Tak si predstavte sami seba v roli zákazníka. Tešíte sa na tovar z vášho obľúbeného e-shopu, lenže obal vám vzdoruje. A to je na nervy. Lepiaca páska sa nedá roztrhnúť a fólia sa zmrštila do hrubého povrazca. A keď sa konečne dostanete dovnútra krabice, vysypú sa všade okolo výplňové telieska a z koša preteká bublinková fólia. Nie, takýto spôsob balenia vám dobrú reklamu nerobí.

Naše odporúčania

obr.: krabicu s perforovaným pásikom otvorte doslova „raz-dva“

5. Váš balíček je „no name“ – nenesie vašu značku

Logo alebo jednoduchý slogan na obale dokáže urobiť divy. Prostredníctvom obrandovaného obalu jednoducho zvýšite dosah vašej značky. Ide to veľmi ľahko. Jednoduchá potlač alebo lepiaca páska s logom a vaša zásielka bude hneď ľahko rozpoznateľná.

obr.: krabica s potlačou, kde zákazník pekne prepojil grafiku so svojím logom

Nezabúdajte tiež na to, že žiadny zákazník sa nerozhoduje iba racionálne, ale zapája aj emócie (aj keď si to možno neprizná). Tak to využite a budujte citovú väzbu - k vášmu produktu, spoločnosti, značke.

Komunikácia prostredníctvom obalu by mala útočiť na emócie, aby sa počas rozbaľovania cítili výnimočne. Tovar, ktorý kupujeme, čiastočne vyjadruje, kto sme. Pamätajte na to počas navrhovania predajného aj prepravného obalu.

Naše odporúčania

obr.: úspech potlače závisí na vydarenej grafike a nápade, potom si vystačíte aj s jednofarebným vyhotovením

6. Vaša zásielka nemá ploché steny

Pokiaľ je jedna alebo viac stien vašej zásielky vypuklá, nebude sa dať dobre stohovať. To môže mať za následok časté pády celého balíka počas prepravy. Alebo sa aj tak váš balík ocitne na spodku stohu a môže dôjsť k poškodeniu vypuklej časti.

Je tiež nutné podotknúť, že prepravné spoločnosti nemajú rady zásielky nepravidelného tvaru. Dôsledkom môže byť neštandardná manipulácia, napríklad mimo dopravníkov a oneskorené doručenie zásielky.

Naše odporúčania

  • Zo zásielky nesmie nič trčať ani prečnievať
  • V takomto prípade je opodstatnené použitie výrazne väčšieho obalu, než je balený produkt

obr.: pokiaľ zásielka nemá ploché steny, môže ľahko dôjsť k ich zrúteniu

 7. Ťažké a rozmerné zásielky neprepravujete na palete

Palety sa používajú na manipuláciu a prepravu tovaru úplne bežne, skôr však v transporte tovaru medzi výrobnými firmami a veľkoobchodníkmi (B2B). Za ich prepravu si logistické spoločnosti účtujú obvykle o niečo vyššie čiastky, ktoré sú však zanedbateľné, keď ich porovnáme s prípadnými škodami za rozbitý tovar.

Najznámejšie sú tzv. europalety, existuje ale aj mnoho ďalších typov paliet, ktoré majú oproti klasickým „eurovkám“ množstvo výhod.

Paletu použite, ak je riziko, že by prepravný obal už náklad neuniesol, alebo ak prepravujete väčšie množstvo rovnako zabalených zásielok. Nezabudnite však náklad k palete dôkladne pripevniť použitím napríklad stretch fólie alebo viazacích pások.

obr.: aby bola paletizácia urobená správne, budete potrebovať viazacie pásky alebo fólie a preložky (preklady)